Úvod
Klub
O vozech
Galerie
Diskuse
Bazar
Download
Odkazy
Sponzoři
FIAT 600  
Historie Fiatu 600

Roku 1955 byl v Ženevě na autosalonu představen Fiat 600. Tento nový model se stal součástí „ekonomického zázraku“ poválečné Itálie. Ve své době byl vyráběn ve velkém množství a tím v podstatě uvedl do pohybu celou zemi.
Fiat 600 je dvoudveřové čtyřsedadlové vozidlo s pohonem na zadní kola vybavené čtyřválcovým motorem o objemu 633 cm3 a výkonu 21,5 bhp (bhp = boiler horse power, dále koňská síla - pozn. překl.), chlazeným vodou, umístěným za zadními sedadly. Dalšími pozoruhodnými prvky jsou skořepinová karoserie a nezávislé zavěšení všech čtyř kol.
Rok po představení na autosalonu byly na trh uvedeny další dvě verze. První model byl vybaven tradiční plátěnou střechou snímatelnou po celé své délce. A poté následuje pravděpodobně první skutečné mnohoúčelové vozidlo – Multipla. Uvnitř jsou tři řady sedadel celkem pro šest osob. Dva zadní páry těchto sedadel mohou být sklopeny k podlaze, čímž je rozšířen nákladní prostor. Vzhledem ke zvýšené hmotnosti byly posíleny brzdy, tlumiče a řízení.
V roce 1960, při modernizaci řady 600, opouští tovární linky typ 600D. Co se týče technických změn, byl u tohoto typu zvýšen objem motoru na 767 cm3 (výkon 29 koňských sil). Rozličných změn se však dočkala karosérie (okna dveří jsou posuvná a kryt kufru zdobí chladící mřížky). Stejné změny byly provedeny i u typu Multipla. Roku 1964 spatřilo světlo světa přední zavěšení dveří, zatímco v roce 1965 to bylo přepracování typu 600D, s novými předními světly, větší palivovou nádrží a nahrazením součásti olejového filtru odstředivou jednotkou.
Ve všech verzích 600 bylo vyrobeno celkem 2.695.197 vozů




Technické informace
Rozměry a hmotnosti  
Největší délka 3 285 mm
Největší šířka 1 380 mm
Největší výška 1 405 mm
Světlá výška vozidla — nezatíženého 160 mm
zatíženého 145 mm
Rozvor náprav 2 000 mm
Rozchod kol předních 1150 mm
zadních 1160 mm
Vnitřní stopový průměr zatáčení 4 350 mm
Pohotovostní hmotnost (s palivem, náhradním kolem a výstrojí) 615 kg
Užitečný náklad 320 kg
Celková hmotnost vozidla 935 kg
Dovolená tlaková síla nápravy přední 3909 N (~ 390 kp)
zadní 5800 N (~ 580 kp)
Dovo1ené zatížení střechy 40 kg
Množství provozních hmot  
Palivová nádrž (včetně rezervy) 27 1 (popř. 31 l)
Chladicí ústrojí  
u typu „600" 4,3 1
u typu „600 D" 4,5 1
Náplně oleje:  
v motoru 3 1 (popř. 3,25 1)
v převodovce a v rozvodovce (celkem) 1,50 1
v převodce řízení 0,12 1
v předních tlumičích pérování, v každém 0,16 1
v zadních tlumičích pérování, v každém 0,12 1
Obsah kapaliny v brzdové soustavě 0,28 1
Zásobní nádržka ostřikovače čelního okna 1,00 1
Doporučená tuzemská maziva a palivo  
Motor v létě motorový olej M6AD
Motor v zimě motorový olej M4AD
Převodovka s rozvodovkou převodový olej PH 12
Převodka řízení, zavěšení kol, klouby řízení převodový olej PP 13
Ložiska kol, rozdělovač, ložiska dynama mazací tuk META AV 2
Benzín Special (90 oktanů)
Spotřeba a jízdní vlastnosti  
Průměrná provozní spotřeba paliva asi 6 až 6,8 1/100 km
Maximální rychlost vozidla  
typu „600" 95 až 100 km/h
typu „600 D" 110 km/h
Stoupavost na 1. rychlostní stupeň  
typu „600" 27 %
typu „600 D" 30 %
Motor  
Druh čtyřdobý, benzínový, chlazený vodou, řadový s visutými ventily (OHV)
Počet válců 4
  Typ
  600 600 D
Vrtání válců 60 mm 62 mm
Zdvih pístů 56 mm 63,5 mm
Celkový objem válců 633 cm3 767 cm3
Kompresní poměr 7,5 7,5
Maximální výkon motoru 18 kW (= 24,5 k) 21,3 kW (=29 k)
  (n = 4 600 1/mm) (n = 4 800 1/mm)
Maximální točivý moment (DIN) 40Nm(~4kpm) 47Nm(~4,7kpm)
  (n=3 000 1/mm) (n=3 000 1/mm)
Časování:  
sací ventily  
otvírají 4° před HÚ (10°)
zavírají 34° za DÚ (35°)
výfukové ventily  
otvírají 29° před DÚ (35°)
zavírají 1° za HÚ (2°)
Vůle ventilů studeného motoru (sacích i výfukových)  
pro kontrolu časování 0,45 mm (0,21 mm)
pro provoz 0,15 mm (0,010 mm)
Karburátor spádový
u typu „600" WEBER 26 IM(22 IM)
u typu „600 D" WEBER 28 ICP 6; SOLEX C 28 PIB 3
Mazání motoru tlakové, ze skříně, zubovým čerpadlem
Tlak oleje 0,25 až 0,3 MPa (~ 2,5 až 3 kp/cm2)
Zapalování bateriové, s automatickou regulací předstihu
Pořadí zapalování 1—3—4—2
Základní předstih 10° před HÚ
  Typ
  600 600 D
Rozsah automatické regulace předstihu    
odstředivé 30° 30°
podtlakové 11° 20°
Zdvih kontaktů přerušovače 0,42 až 0,48 mm 0,47 až 0,53 mm
Zapalovací svíčky závit M 14 M 14
tepelná hodnota 225 225
Vzdálenost elektrod svíček 0,5 až 0,6 mm 0,6 až 0,7 mm
Spojka  
Druh suchá, kotoučová>
Vysouvací ústrojí mechanické
Mrtvý chod pedálu spojky 20 mm
Průměr obložení spojky 155/114 mm
Převodovka  
Druh čtyřstupňová se zpětných chodem,
  se synchronizovaným 2. až 4. rychlostním stupněm
  Převodový poměr Poměr počtu zubů
1. rychlostní stupeň 3,385 44/13
2. rychlostní stupeň 2,055 37/18
3. rychlostní stupeň 1,333 32/24
4. rychlostní stupeň 0,896 26/29
Zpětný chod 4,275 24/13 x 44/19
Rozvodovka  
Stálý převod (převodový poměr) 5,37
Poměr počtu zubů 39/8
Zavěšení předních kol  
Druh nezávisle odpružená příčná závěsná ramena
Pérování příčné listové pero uložené dole
Tlumiče pérování olejové, teleskopické (dvojčinné)
Sbíhavost předních kol:  
u vozidel do výrobního čísla 071086 6až8mm
od výr, čísla 071087 do výr.č.377800 3až5mm
od výr. čísla 377801 do výr.č. 698 914 —2 mm(negativní, tj. kola se vpředu rozbíhají)
od výr. čísla 698915 O až 2 mm
Odklon kola 9° ± 1°
Záklon rejdového čepu 1° ± 20'
Příklon rejdového čepu 5° 30'
Zavěšení zadních kol  
Druh jednotlivě zavěšená kola
Pérování vinuté pružiny
Tlumiče pérování olejové, teleskopické (dvojčinné)
Kola a pneumatiky  
Druh kol disková
Rozměr ráfků 3,50 x12
Rozměr pneumatik 5,20—12
Předepsaný tlak vzduchu v pneumatikách  
předních 0,09 MPa (1 kp/cm2)
zadních 0,15 MPa (1,6 kp/cm2)
Řízení  
Druh šnekové
Převod 2 : 26
Vnější stopový průměr zatáčení 8,7 m
Počet otáček volantu k dosažení celého rozsahu rejdu 2 1/8
Brzdy  
Provozní brzda (nožní) kapalinová, působící na všechna kola, s bubnovými brzdami, jednookruhová
Parkovací brzda (ruční) mechanická, působící jen na zadní kola (u starších vozidel s motorem do
  výrobního čísla 758 492 převodová)
Průměr brzdových bubnů 185 mm (115 mm)
Rozměry brzdového obloženi 30 x 180 x 4,5 mm
(šířka xdélka x tloušťka) (25x 120 x 3,5 mm)
Účinná brzdicí plocha 432 cm2
Karosérie  
Druh samonosná, dvoudveřová
Počet sedadel 4
Elektrická zařízení  
Akumulátor 12 V/36 Ah
Dynamo 12 V/230 W, typ Fiat D 90/12/10/3
Regulační relé třícívkové
Spouštěč 12 V/500 W,typ Fiat E 76-05/12 S s elektromagnetickým zasouváním pastorku




© Michal Pažout
F 600 Club CZ